A lengéscsillapító főbb feladatai
- a lengéscsillapító csillapítja a rugók lengését.
- ellenőrzi a rugózást
- stabilizálja a járműkarosszériát
- az úttesten tartja a kerekeket, valamint garantálja az utazás kényelmét és a pozitív menettulajdonságokat
- a lökések és lengések csillapítása közben a lengéscsillapítók évi 12.000 futott kilométer esetén kerek hatmilliószor mozdulnak el fel- ill. lefelé
- az eközben fellépő nyomás a 250 bart is eléri
- ez a terhelés a lengéscsillapítók elhasználódásához vezet, az elöregedés pedig teljesítménycsökkenéshez vezet
Az elhasználódott lengéscsillapítók következményei
- rossz útfekvés
- korábban jelentkező "felúszási" veszély
- jelentősen növekvő balesetveszély
- mechanikus alkatrészek kopása
- látási viszonyok romlása (vibráció)
Az új lengéscsillapítók előnyei
- aktív menetbiztonság
- a futómű viselkedésének érzékelhető javulása
- a jármű értéktartása
- csökkenő járműelhasználódás
- optimális látási viszonyok éjszaka (kevesebb vibráció), miáltal csökken a stressz okozta terhelés és a hosszú utakon tapasztalható fáradékonyság
Miért éppen az eredetivel azonos minőségű lengéscsillapító?
- Mert világszerte a legjobbak a gyári első beszerelésű lengéscsillapítók
- Mert a lengéscsillapítók speciálisan gyári alkatrészként kerülnek kifejlesztésre, az adott járművekre
- Mert a legkülönbözőbb problémák megoldására szolgáló termékeket kínálnak
- Mert a legfontosabb, hogy mit kap a vevő a pénzéért (ár / értékarány).
- Mert a jármű menettulajdonságait tekintve jól érzékelhető a különbség.
Lengéscsillapító
Menetdinamikai illetve kényelem szempontjából, valamint a rugózás élettartama érdekében nagyon fontos, hogy a gépjármű lengése csillapított legyen. A lengéscsillapítók feladata tehát a rugózás által keltett lengések hatásosan való csillapítása, továbbá a lökésszerűen fellépő nagy rugólengések, esetleg esetleges felütések megakadályozása, illetve kisebb amplitúdójú lassú rugólengésekké való átalakítása.
A lengéscsillapítók legfontosabb szerepe abban áll, hogy a rugózás lengéseit csillapítva a gépjármű kerekeit az úton tartja, nem engedi az útfelülettől elválni. Ezáltal biztosítva a gépkocsi menetstabilitását.
A hatástalan lengéscsillapítás következményei
A kedvezőtlen úttartás miatt a gumiabroncsok gyakran eltávolodnak az útburkolattól:
- a gépkocsi sodródik
- a fékút meghosszabbodik
- a kifejtett vonóerő csökken
- a gumiabroncsok fokozottan és egyeletlenül kopnak
A lengéscsillapítók hidraulikus, dugattyús kivitelben készülnek. A lengéscsillapítás lehet egy- vagy kétirányú. Általánosan elterjedtek az aszimmetrikus kétirányú lengéscsillapítók. Berugózáskor csekély, kirugózáskor viszont igen erőteljes csillapítóerőt fejtenek ki. A legelterjedtebbek a teleszkóp rendszerű lengéscsillapítók. Léteznek még szintszabályzós lengéscsillapítók, melyek legfőbb előnye, hogy terheléstől függetlenül állandó szinten tartja a jármű magasságát.
A jármű optimális viselkedése csak 4 új lengéscsillapítóval érhető el. Ez egy teljesen új érzés átélését teszi lehetővé az Ön számára.
Nagy választék bármely alkalmazási célra.
Kizárólag a szakember által történő beépítés garantálja a korrekt futómű szervizt.
- Az első lengéscsillapítók cseréjekor a későbbi károk elkerülése érdekében korrekt tengelybeállításra van szükség.
- Az első lengéscsillapítók cseréjekor általában ki kell szerelni a rugóstagokat.
- A rúgóstag felelős az első kerekek úttesthez viszonyított helyzetéért (párhuzamos szabályozás).
- A lengéscsillapítók cseréjét követően szükségessé válik egy korrekt futóműellenőrzés elvégezése, hogy a későbbi károkat elkerüljük. Ilyenek lehetnek többek között az egyenetlenül kopott abroncsok vagy a nem tökéletes menettulajdonságok.