A lengéscsillapító fõbb feladatai
- a lengéscsillapító csillapítja a rugók lengését.
- ellenõrzi a rugózást
- stabilizálja a jármûkarosszériát
- az úttesten tartja a kerekeket, valamint garantálja az utazás kényelmét és a pozitív menettulajdonságokat
- a lökések és lengések csillapítása közben a lengéscsillapítók évi 12.000 futott kilométer esetén kerek hatmilliószor mozdulnak el fel- ill. lefelé
- az eközben fellépõ nyomás a 250 bart is eléri
- ez a terhelés a lengéscsillapítók elhasználódásához vezet, az elöregedés pedig teljesítménycsökkenéshez vezet
Az elhasználódott lengéscsillapítók következményei
- rossz útfekvés
- korábban jelentkezõ "felúszási" veszély
- jelentõsen növekvõ balesetveszély
- mechanikus alkatrészek kopása
- látási viszonyok romlása (vibráció)
Az új lengéscsillapítók elõnyei
- aktív menetbiztonság
- a futómû viselkedésének érzékelhetõ javulása
- a jármû értéktartása
- csökkenõ jármûelhasználódás
- optimális látási viszonyok éjszaka (kevesebb vibráció), miáltal csökken a stressz okozta terhelés és a hosszú utakon tapasztalható fáradékonyság
Miért éppen az eredetivel azonos minõségû lengéscsillapító?
- Mert világszerte a legjobbak a gyári elsõ beszerelésû lengéscsillapítók
- Mert a lengéscsillapítók speciálisan gyári alkatrészként kerülnek kifejlesztésre, az adott jármûvekre
- Mert a legkülönbözõbb problémák megoldására szolgáló termékeket kínálnak
- Mert a legfontosabb, hogy mit kap a vevõ a pénzéért (ár / értékarány).
- Mert a jármû menettulajdonságait tekintve jól érzékelhetõ a különbség.
Lengéscsillapító
Menetdinamikai illetve kényelem szempontjából, valamint a rugózás élettartama érdekében nagyon fontos, hogy a gépjármû lengése csillapított legyen. A lengéscsillapítók feladata tehát a rugózás által keltett lengések hatásosan való csillapítása, továbbá a lökésszerûen fellépõ nagy rugólengések, esetleg esetleges felütések megakadályozása, illetve kisebb amplitúdójú lassú rugólengésekké való átalakítása.
A lengéscsillapítók legfontosabb szerepe abban áll, hogy a rugózás lengéseit csillapítva a gépjármû kerekeit az úton tartja, nem engedi az útfelülettõl elválni. Ezáltal biztosítva a gépkocsi menetstabilitását.
A hatástalan lengéscsillapítás következményei
A kedvezõtlen úttartás miatt a gumiabroncsok gyakran eltávolodnak az útburkolattól:
- a gépkocsi sodródik
- a fékút meghosszabbodik
- a kifejtett vonóerõ csökken
- a gumiabroncsok fokozottan és egyeletlenül kopnak
A lengéscsillapítók hidraulikus, dugattyús kivitelben készülnek. A lengéscsillapítás lehet egy- vagy kétirányú. Általánosan elterjedtek az aszimmetrikus kétirányú lengéscsillapítók. Berugózáskor csekély, kirugózáskor viszont igen erõteljes csillapítóerõt fejtenek ki. A legelterjedtebbek a teleszkóp rendszerû lengéscsillapítók. Léteznek még szintszabályzós lengéscsillapítók, melyek legfõbb elõnye, hogy terheléstõl függetlenül állandó szinten tartja a jármû magasságát.
A jármû optimális viselkedése csak 4 új lengéscsillapítóval érhetõ el. Ez egy teljesen új érzés átélését teszi lehetõvé az Ön számára.
Nagy választék bármely alkalmazási célra.
Kizárólag a szakember által történõ beépítés garantálja a korrekt futómû szervizt.
- Az elsõ lengéscsillapítók cseréjekor a késõbbi károk elkerülése érdekében korrekt tengelybeállításra van szükség.
- Az elsõ lengéscsillapítók cseréjekor általában ki kell szerelni a rugóstagokat.
- A rúgóstag felelõs az elsõ kerekek úttesthez viszonyított helyzetéért (párhuzamos szabályozás).
- A lengéscsillapítók cseréjét követõen szükségessé válik egy korrekt futómûellenõrzés elvégezése, hogy a késõbbi károkat elkerüljük. Ilyenek lehetnek többek között az egyenetlenül kopott abroncsok vagy a nem tökéletes menettulajdonságok.