Garantált optimális futómû beállítás
- legújabb komputeres, három dimenziós, lézersugaras futómû beállító készülék
- optimális útfekvés
- helyes viselkedés fékezésnél (nem húz oldalra)
- optimális nyomtávtartás egyenetlen útburkolatokon is
- biztonságos kanyarvétel (jobb kanyarfekvés)
- pontos egyenesben tartás
- az abroncsok idõ elõtti kopásának kiküszöbölése
A futómû a gépjármûvek biztonsága szempontjából igen lényeges szerkezeti elemekbõl áll, ezért kialakításuknál a közlekedésbiztonság meghatározó szerepet tölt be.
A gépjármû rendeltetésszerû használata közben a futómûnek biztosítania kell a gépjármû és az úttest között a folyamatos kapcsolatot.
A futómûvek szerkezeti elemei közé soroljuk a gépjármûvek haladásával, különbözõ irányba való mozgatásával kapcsolatos elemeit; a rugózását, lengéscsillapítását és stabilitását biztosító szerkezeti elemeket, valamint a kerékmeghajtások szerkezetét is.
A kerékfelfüggesztés összeköti a kerekeket az alvázzal illetve az önhordó felépítménnyel. Átviszi egyrészt a jármû súlyát és a tömegerõket a kerekekre, másrészt a kerekek fékezési, meghajtó és oldalvezetési erõit a felépítményre. A futómû beállításának optimális értékeit a gyárak minden kocsitípushoz pontosan megadják. Ezen elõírások elhanyagolása, rossz beállítása rendellenes gumikopáshoz, a futómû idõ elõtti rongálódásához vezethet. A futómû beállításának minõsége nagymértékben befolyásolja a jármû menetviszonyait.
Kerékdõlés
A kerék síkja a függõlegestõl általában eltérõ. A gépkocsi hossztengelyéhez képest a kerekek felsõ széle kifelé (pozitív) vagy befelé (negatív) dõl. Nagysága típusonként változik. Feladatai közé tartozik a kerékcsapágyak egyirányú támasztása (holtjáték korlátozása, csapágy terhelésének csökkentése) és csökkenteni a kormányzási nyomatékot. (Nem minden típuson állítható).
Csapterpesztés
A csapterpesztés hatására a kerék talppontja és a (csapszeg képzeletbeli meghosszabbított felsõ és alsó gömbcsukló vonala) a talajon közelebb kerül egymáshoz, igy a talajellenállás nyomatékának karja csökken, könnyebb lesz az elkormányzás. A csapterpesztés szögértéke mindig nagyobb, mint a kerékdõlésé, ezért kormányzáskor a jármû megemelkezik, így visszakormányzáskor a kocsi saját tömege is segíti a vezetõt a kormány visszaforgatásában Elõfordul, hogy a "csapszeg" (felsõ és alsó gömbfej vonal) tengelyvonala a kerék talppontján kívül metszi a talajt.
Kerékösszetartás
Felülnézetben a kerekek egymástól mért távolsága a mellsõ tengely elött és mögött nem egyezik meg. Ha a tengely elõtt kisebb ez a távolság, akkor kerékösszetartásról, ha mögötte, akkor széttartásról van szó. A kerékdõlés hatására a kerekek a dõlés irányába igyekeznek elkanyarodni, és az ebbõl adódó igénybevételt csökkenti ill. ellensúlyozza az összetartás. A kerékösszetartás korlátozza a kormányholtjátékot, csökkenti a kerekek szétállási hajlamát, javítja a nyomtartást. Minden autón állítható, egyes típusokon a hátsó futómûvön is.
Utánfutás
Elõsegíti az egyenes úton való haladást. A csapszeg középvonalának elvi meghosszabítása - pozitív dõlés esetén - haladáskor megelõzi a kerék talppontját, vagyis a gépkocsit mozgató erõ mintegy maga után húzza a kereket. Negatív dõlésnél a kerék elõzi meg az erõhatást, azaz maga után húzza az autót, ezért fordulékonyabbak az elsõ kerék-meghajtású gépkocsik.