Futómûvek

Garantált optimális futómû beállítás

  • legújabb komputeres, három dimenziós, lézersugaras futómû beállító készülék
  • optimális útfekvés
  • helyes viselkedés fékezésnél (nem húz oldalra)
  • optimális nyomtávtartás egyenetlen útburkolatokon is
  • biztonságos kanyarvétel (jobb kanyarfekvés)
  • pontos egyenesben tartás
  • az abroncsok idõ elõtti kopásának kiküszöbölése

A futómû a gépjármûvek biztonsága szempontjából igen lényeges szerkezeti elemekbõl áll, ezért kialakításuknál a közlekedésbiztonság meghatározó szerepet tölt be.

A gépjármû rendeltetésszerû használata közben a futómûnek biztosítania kell a gépjármû és az úttest között a folyamatos kapcsolatot.

A futómûvek szerkezeti elemei közé soroljuk a gépjármûvek haladásával, különbözõ irányba való mozgatásával kapcsolatos elemeit; a rugózását, lengéscsillapítását és stabilitását biztosító szerkezeti elemeket, valamint a kerékmeghajtások szerkezetét is.

A kerékfelfüggesztés összeköti a kerekeket az alvázzal illetve az önhordó felépítménnyel. Átviszi egyrészt a jármû súlyát és a tömegerõket a kerekekre, másrészt a kerekek fékezési, meghajtó és oldalvezetési erõit a felépítményre. A futómû beállításának optimális értékeit a gyárak minden kocsitípushoz pontosan megadják. Ezen elõírások elhanyagolása, rossz beállítása rendellenes gumikopáshoz, a futómû idõ elõtti rongálódásához vezethet. A futómû beállításának minõsége nagymértékben befolyásolja a jármû menetviszonyait.

Kerékdõlés

A kerék síkja a függõlegestõl általában eltérõ. A gépkocsi hossztengelyéhez képest a kerekek felsõ széle kifelé (pozitív) vagy befelé (negatív) dõl. Nagysága típusonként változik. Feladatai közé tartozik a kerékcsapágyak egyirányú támasztása (holtjáték korlátozása, csapágy terhelésének csökkentése) és csökkenteni a kormányzási nyomatékot. (Nem minden típuson állítható).

Csapterpesztés

A csapterpesztés hatására a kerék talppontja és a (csapszeg képzeletbeli meghosszabbított felsõ és alsó gömbcsukló vonala) a talajon közelebb kerül egymáshoz, igy a talajellenállás nyomatékának karja csökken, könnyebb lesz az elkormányzás. A csapterpesztés szögértéke mindig nagyobb, mint a kerékdõlésé, ezért kormányzáskor a jármû megemelkezik, így visszakormányzáskor a kocsi saját tömege is segíti a vezetõt a kormány visszaforgatásában Elõfordul, hogy a "csapszeg" (felsõ és alsó gömbfej vonal) tengelyvonala a kerék talppontján kívül metszi a talajt.

Kerékösszetartás

Felülnézetben a kerekek egymástól mért távolsága a mellsõ tengely elött és mögött nem egyezik meg. Ha a tengely elõtt kisebb ez a távolság, akkor kerékösszetartásról, ha mögötte, akkor széttartásról van szó. A kerékdõlés hatására a kerekek a dõlés irányába igyekeznek elkanyarodni, és az ebbõl adódó igénybevételt csökkenti ill. ellensúlyozza az összetartás. A kerékösszetartás korlátozza a kormányholtjátékot, csökkenti a kerekek szétállási hajlamát, javítja a nyomtartást. Minden autón állítható, egyes típusokon a hátsó futómûvön is.

Utánfutás

Elõsegíti az egyenes úton való haladást. A csapszeg középvonalának elvi meghosszabítása - pozitív dõlés esetén - haladáskor megelõzi a kerék talppontját, vagyis a gépkocsit mozgató erõ mintegy maga után húzza a kereket. Negatív dõlésnél a kerék elõzi meg az erõhatást, azaz maga után húzza az autót, ezért fordulékonyabbak az elsõ kerék-meghajtású gépkocsik.

ALPOK SERVICE Kereskedelmi és Szolgáltató Kft.
9700 Szombathely, Zanati u. 5.  |  Tel.:06/30/959-0563  |  E-mail: ,
Home    |    Ajánlatkérés    |    Adatvédelem    |    Impresszum    |    Sitemap
Webshark